Artykuł sponsorowany

Historia jeansu – co stoi za jego fenomenem?

Historia jeansu – co stoi za jego fenomenem?

Denim, czyli oryginalna nazwa tkaniny znanej w Polsce jako dżins, pochodzi z języka francuskiego i wzięła się od określenia de Nîmes, czyli pochodzący z miasta Nîmes. Miejscowość ta jest uznawana za miejsce powstania dżinsu. Słowo „jeans” pochodzi z kolei od nazwy włoskiego miasta Genua, w którym powstał materiał "bleu de Genes"– pierwowzór francuskiego denimu. Jego nazwa została później przekształcona w znane na całym świecie blue jeans. Materiał został jednak w XIX wieku ostatecznie wyparty przez swój francuski odpowiednik i od tej pory nazwa oznacza jedynie rodzaj spodni uszytych właśnie z denimu.

Jeansy, czyli spodnie robotników z Ameryki

Dżins stał się wyjątkowo popularny w Stanach Zjednoczonych. Po raz pierwszy krój spodni z tego materiału został opatentowany w roku 1873 w wyniku współpracy krawca z Nevady – Jacoba Davisa – oraz przedsiębiorcy zajmującego się tkaninami – Leviego Straussa. W ten sposób powstała jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek jeansów – Levi’s. Pierwsze spodnie miały trzy kieszenie – dwie przednie i jedną tylną. Początkowo były one produkowane jako odzież do pracy fizycznej. Jeansy nosili robotnicy, górnicy i farmerzy. Spodnie zdobyły ogromną popularność między innymi dzięki swojej wytrzymałości, wygodzie i odporności na brud. Pomysłem Davisa było użycie nitów, czyli małych metalowych elementów, w okolicach kieszeni i rozporka w celu wzmocnienia ubrania. Niedługo później dodano charakterystyczną małą przednią kieszonkę na zegarek, a na początku XX wieku drugą tylną kieszeń. Tym samym powstał znany 5-kieszeniowy model, który przetrwał w niemalże niezmienionej formie do naszych czasów. W latach 30. do produkcji kultowych spodni dołączył Lee, który jako pierwszy zastosował zamek błyskawiczny i wprowadził pierwszy damski model. Niewiele lat później swoje jeansy zaczął produkować również Wrangler.

Popularyzacja jeansu

Spodnie dżinsowe były początkowo kojarzone z ciężką pracą fizyczną. Zmieniło się to za sprawą amerykańskiej popkultury. W chętnie oglądanych wówczas westernach nosili je kowboje i poszukiwacze złota. W latach pięćdziesiątych XX wieku zaczęli je nosić również przedstawiciele subkultury Greasers, łącząc blue jeans z czarnymi skórzanymi kurtkami. To wszystko stworzyło obraz jeansów jako spodni noszonych przez buntowników. Spodnie dżinsowe stały się więc nieodłącznym elementem ubioru w wielu subkulturach młodzieżowych i pozostały w modzie do dziś.

Od tamtego czasu materiał zdobył ogromną popularność na całym świecie. Wytwarza się z niego nie tylko spodnie, ale również kurtki, kamizelki, spódnice czy czapki. Dżinsową odzież noszą ludzie na wszystkich kontynentach – niezależnie od wieku, płci czy statusu społecznego.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.